29 lipca br. odbyła się konferencja prasowa Ministerstwa Sportu i Turystyki z udziałem Ministra Adama Korola, Podsekretarza Stanu Tomasza Jędrzejczaka oraz podróżniczki i dziennikarki Martyny Wojciechowskiej. Minister Korol – mistrz sportów wodnych - rozpoczął od przypomnienia, że miesiące letnie to moment, by mówić o najważniejszych zasadach gwarantujących bezpieczne spędzanie czasu nad wodą.
Statystyki pokazują, że w upalne weekendy tonie więcej osób niż ginie na drogach! Od maja br. utonęło już 197 osób. Rok temu, według danych Komendy Głównej Policji podczas całych wakacji utonęły 674 osoby.
Dlatego też konieczne jest przypominanie zarówno dzieciom i młodzieży, a także rodzicom, nauczycielom i wychowawcom podstawowych zasad bezpieczeństwa. Pan Minister przytoczył parę przykładów będących przestrogą dla osób podchodzących do kąpieli bez zachowania należytego respektu. Ministerstwo Sportu i Turystyki, co roku promuje akcję „Bezpieczna woda", która skierowana jest na popularyzację właściwego zachowania w wodzie. Specjalna broszura zawiera niezbędne informacje gwarantujące bezpieczny wypoczynek.
Drugi temat konferencji to „Turystyka Bez Ryzyka". O powodach realizacji kampanii informacyjnej opowiedział minister Tomasz Jędrzejczak, który zaprezentował również spot promujący akcję. Ponad 16 mln Polaków planuje w 2015 roku wyjechać na wakacje, które będą trwały dłużej niż 2 dni. To ponad milion osób więcej niż rok temu. Więcej niż połowa Polaków planuje spędzić czas w kraju. W tym roku wzrosła średnia kwota przeznaczana przez Polaków na wyjazdy zagraniczne. Wraz z rosnącą aktywnością turystyczną Polaków, niezbędny jest wzrost wiedzy nt. możliwych zagrożeń podczas podróży. Łatwość i coraz większa dostępność wyjazdów zagranicznych uzyskana m.in. dzięki ekspansji tanich linii lotniczych pozwala na samodzielną organizację wyjazdu przez turystów, co może prowadzić do poczucia nadmiernego bezpieczeństwa i ignorowania zagrożeń. Ministerstwo Sportu i Turystyki, wychodząc naprzeciw tym potrzebom, rozpoczęło akcję informacyjną „Turystyka Bez Ryzyka". Informuje ona o podstawowych zagrożeniach oraz sytuacjach losowych, z którymi turysta może się spotkać. Celem akcji jest zwiększenie bezpieczeństwa i zadowolenia Polaków podczas wyjazdów zarówno w kraju i za granicą poprzez ograniczenie ryzyka wystąpienia zjawisk niepożądanych podczas urlopu. Promuje dobre postawy polegające na odpowiedzialności za swoje własne bezpieczeństwo. Na stronach Ministerstwa Sportu i Turystyki www.turystykabezryzyka.gov.pl możemy zapoznać się ze szczegółami kampanii.
Ambasadorką akcji „Turystyka Bez Ryzyka" została Martyna Wojciechowska – dziennikarka i podróżniczka. Opowiedziała o swoich doświadczeniach z licznych podróży, o niebezpieczeństwach i niedogodnościach wynikających ze złego zaplanowania wyjazdu. Od tak istotnych spraw jak niedostateczne zapoznanie się z krajem docelowym pod względem bezpieczeństwa, różnic kulturowych, przez dobór odpowiednich dokumentów podróży, aż po sporządzanie listy rzeczy do zabrania. „Nie wyłączajmy myślenia" apelowała podróżniczka.
www.pot.gov.pl