30-09-2015
Jeszcze w tym roku miejski serwis luban.pl przejdzie tuning. Nie będą to kosmetyczne zmiany, witryna ma być czytelniejsza i dostępniejsza, tak by sprostać standardom WCAG 2.0, które od tego roku obowiązują instytucje publiczne.
Według zapewnień Małgorzaty Wąs, dyrektor Łużyckiego Centrum Rozwoju, możemy spodziewać się także lepszej nawigacji, nowocześniejszej stylistyki i dostosowania do przeglądania na smartfonach.
- Po co nam nowy wygląd strony?
- Czas najwyższy już na tę modernizację. Od 2011 roku ŁCR troszczy się o miejską witrynę. Włożyliśmy mnóstwo pracy w to, by strona żyła, bo wyjściowo nie było na niej prawie wcale aktualności. Dziś lubańscy internauci zapewne nie wyobrażają sobie, żeby na pierwszej stronie, jaka pojawia się po wpisaniu słowa „Lubań” w wyszukiwarce, nie było zapowiedzi imprez organizowanych w mieście i regionie, regularnych profesjonalnych foto i wideorelacji z wydarzeń, rzetelnej i zrozumiałej informacji, czym zajmują się aktualnie samorządowcy i na co idą publiczne pieniądze.
- Jakiego rodzaju to informacje?
- Większość z nich tworzą i publikują pracownicy zespołu ds. promocji, informacji i szkoleń Łużyckiego Centrum Rozwoju, dla których jest to jedno z wielu wykonywanych w pracy zadań. Ten sam zespół również opracowuje i publikuje wszelkie materiały informacyjne regularnie przekazywane przez wydziały urzędu miasta, bardzo ważne z punktu widzenia interesantów.
- Czy znaleźć tu można tylko urzędowe komunikaty?
- Zdecydowanie nie. Blisko połowa aktualności ukazujących się na stronie jest inicjatywą naszych partnerów z którymi nawiązaliśmy regularną współpracę. To aż kilkadziesiąt podmiotów, w tym wszystkie instytucje związane z miastem (w tym szkoły, JST, spółki) i instytucje z szeroko pojętego otoczenia (między innymi organizacje pozarządowe, lokalne grupy artystyczne, kluby sportowe, menadżerowie obiektów turystycznych i samorządy ościennych gmin). Warte odnotowania jest, że wszystkie szkoły i przedszkola same zapewniają obsługę swoich podstron i publikowanie aktualności ze swojego codziennego działania. Dzięki temu każdy, nawet drobny sukces dzieci i wysiłek kadry pedagogicznej jest właściwie doceniony. Teraz musimy zapewnić wszystkim tym fajnym treściom odpowiednią, nowoczesną formę.
- Dlaczego właściwie stara strona już nie jest odpowiednia? Jest ona dość przejrzysta.
- Przez te lata, które minęły od momentu, w którym wdrażaliśmy obecną stronę nastąpiła rewolucja w korzystaniu z internetu. Obecnie większość z nas korzysta z urządzeń mobilnych takich jak smartfony i tablety. Jednocześnie opracowano i odgórnie narzucono instytucjom publicznym zbiór pewnych standardów, to znaczy WCAG 2.0, których powinni trzymać się projektanci stron internetowych.
- Na czym w praktyce to polega?
- Podkreśla się obecnie nie ozdobniki, ale jak najwyższą dostępność, czytelność i zrozumiałość treści. Mieć na uwadze trzeba tu osoby niepełnosprawne i mające słabe połączenia z internetem, które nie powinny być wykluczane z komunikacji. Dostosowanie strony do ich potrzeb i do potrzeb urządzeń mobilnych wymaga wielu działań, które w przyzwoitym stopniu spełnić można tylko całkiem przebudowując stronę. Z tego zadania muszą się jak najszybciej wywiązać wszyscy administratorzy stron instytucji użyteczności publicznej.
- Ile to będzie kosztować?
- Koszt przebudowy naszej strony jest znaczący, bo sięga 23 tysięcy złotych, między innymi ze względu na jej złożoność. Zagwarantowaliśmy wszystkim jednostkom miejskim – jeśli zechcą – przejście w 100 procentach do nas i prowadzenie własnych witryn jako podstron w pełni nowoczesnej, estetycznej i spełniającej wszystkie standardy strony miejskiej (z czytelnym adresem www.luban.pl/nazwajednostki). W ten sposób od lat z powodzeniem działa między innymi podstrona Gimnazjum nr 3 oraz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, oszczędzając środki na hosting i siły pracowników. Obsługa naszej strony bowiem nawet w jej obecnej wersji nie wymaga zaawansowanych umiejętności informatycznych a i my zawsze służymy pomocą. Teraz ma być jeszcze prościej i efektowniej.
- Kto wykona modernizację?
- Firma Amistad, którą wyłoniliśmy do modernizacji naszej strony nie tyko zaproponowała najładniejszy i najczytelniejszy projekt graficzny, ale i ma duże doświadczenie w obsłudze samorządów prowadzących witryny dedykowane mieszkańcom i turystom (realizowała zlecenia m. in. dla Szklarskiej Poręby i Świeradowa Zdroju), współadministrowane z innymi podmiotami (czego przykładem jest świeradowski informator o miejscach noclegowych aktualizowany przez pracowników hoteli).